Forschung

Neue Erkenntnisse zu gewinnen war seit jeher der Antrieb des Menschen. Jeden Tag etwas Neues zu entdecken, auch wenn es nur Kleinigkeiten sind, ist die beste Arbeitsmotivation.

Meine Forschungschwerpunkte:

  • Onlinekommunikation
  • Nutzung von digitalen Spielen, Onlinespielen, internetbasierten Spielen (Browsergames, Clientgames, etc.)
  • Lernen mit digitalen Spielen (Serious Games)
  • Wissensvermittlung mittels technologieorientierter Lernplattformen
  • Unterhaltung im Internet
  • User-Generated-Content / Kundenintegration über das Internet
  • Online-Communities
  • Geschäftsmodelle in der Gamesindustrie

Neuere Publikationen (Auswahl):

Beiträge in Journals und Bänden

Schultheiss, Daniel & Helm, Maike (2013, in print). “Gaming in school”: factors influencing the use of serious games in public schools in Middle Germany. In Klaus Bredl & Wolfgang Boesche (Hrsg.), Serious Games and Virtual Worlds in Education, Professional Development, and Healthcare. Hershey, PA: Information Science Pub.

Schultheiss, Daniel (2012). “Entertainment for Retirement?”: Silvergamers and the Internet. Public Communication Review, 2(2), 62-71. (Download: PCR | dbt | pdf)

Schultheiss, Daniel (2012). Computerspiele für Millionen – Gratifikationen und Motivation in Online- und Browser-Games. In Leonard Reinecke & Sabine Trepte (Hrsg.), Unterhaltung in neuen Medien. Halem: Köln.

Bowman, Nicholas David; Schultheiss, Daniel & Schumann, Christina (2012). “I’m Attached, And I’m A Good Guy/Gal!”: How Character Attachment Influences Pro- and Anti-Social Motivations To Play MMORPGs. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15(3), 169-174.df

Schultheiss, Daniel (2011). MUsE – A Framework for Reception-based Gaming Research.Proceedings of Think Design Play: The fifth international conference of the Digital Games Research Association. (Download: DiGRA | dbt | pdf)

Köster, Jens & Schultheiss, Daniel (2010). Medien und die Zielgruppe der über 50-Jährigen. In Jens Köster & Daniel Schultheiss: Doppelklick statt Doppelherz – Medien für die Zielgruppe 50plus (p. 7-12). Universitätsverlag Ilmenau: Ilmenau. (Download: dbt | pdf)

Schultheiss, Daniel & Schumann, Christina (2010). Die Silvergamer – Eine Studie zur Nutzung von internetbasierten digitalen Spielen in der Generation 50plus. In Jens Köster & Daniel Schultheiss: Doppelklick statt Doppelherz – Medien für die Zielgruppe 50plus (p. 97-124). Universitätsverlag Ilmenau: Ilmenau. (Download: dbt | pdf)

Schumann, Christina & Schultheiss, Daniel (2009). Game over durch fehlendes E-Warrior-Talent? Eine empirische Studie über den Einfluss von subjektiven Restriktionen auf die Nutzung von Computerspielen. In Hans-Peter Schade, Eckhardt Schön, Heike Walterscheid & Jens Wolling (Hrsg.), Individualisierte Nutzung der Medien – Tagungsband Medienforum Ilmenau 2008 (p. 157-183). TU Ilmenau Universitätsbibliothek: Ilmenau. (Download: dbt | pdf)

Jöckel, Sven; Schultheiss, Daniel & Schumann, Christina (2009). Medienwirkungsforschung in realweltlichen Zusammenhängen. Das Forschungs-LAN-Konzept. Ein Bericht aus Forschung und Lehre. In Klaus-Peter Fähnrich, Frank Schumacher (Hrsg.), Digitale Spiele in Forschung und Lehre – Beiträge zum Games Summer Camp 2008 (p. 145-150). LIV: Leipzig. (Download: pdf)

Schumann, Christina & Schultheiss, Daniel (2009). Power and stress resistance or adventure and patience? An empirical study on the influence of gratifications sought and gratifications obtained as well as of player skills on the use of various digital game genres. Journal of Gaming & Virtual Worlds, 1(1). (Download: Intellect | atypon | pdf)

Schultheiss, Daniel; Bowman, Nicholas David & Schumann Christina (2008). Community vs. Soloplaying in Multiplayer Internetgames. In Sara Mosberg Iverson (Hrsg.), Proceedings: the [player] conference (p. 452-468). IT University of Copenhagen. (Download: pdf)

Schultheiss, Daniel (2007). Long-term motivations to play MMOGs: A longitudinal study on motivations, experience and behavior. In Akira Baba (Hrsg.), DiGRA 2007 – Situated Play (Proceedings Digital Games Research Association International Conference 2007) (p. 344-348). (Download: DiGRA | dbt | pdf)

Monografien

Schultheiss, Daniel (2010). Spielen im Internet: eine Längsschnittstudie zu personellen Variablen, Motivation, Nutzung, Erleben und deren Interdependenzen in verschiedenen Typen internetbasierter digitaler Spiele. TU Ilmenau Universitätsverlag: Ilmenau. (Download: dbt | pdf)

Schultheiss, Daniel (2009). Im Reich der interstellaren Händler: Internetgames als innovative Spielform – Eine Längsschnittstudie zu Spielmotivationen, Spielerleben und Spielverhalten am Beispiel eines Langzeit Browsergames. TU Ilmenau Universitätsverlag: Ilmenau. (Download: dbt | pdf)

Herausgeberschaften

Köster, Jens & Schultheiss, Daniel (2010). Doppelklick statt Doppelherz – Medien für die Zielgruppe 50plus. Universitätsverlag Ilmenau: Ilmenau. (Download: dbt | pdf)

Reports/Reviews

Schultheiss, Daniel (2011). ECREA – Third European Communication Conference, University of Hamburg campus, Hamburg, Germany, 12–15 October 2010. Journal of Gaming & Virtual Worlds, 3(2).

Schultheiss, Daniel (2009). Conference Report: DiGRA 2007 – Digital Games Research Association International Conference: Situated Play. Journal of Gaming & Virtual Worlds. 2(1).

Fachzeitschriften

Schultheiss, Daniel & Müller, Arne (2011). Gebrauchte Downloads? Online-Gebrauchtmarkt, geht so etwas überhaupt? Gamestar, 07/2011, 100-102.

Schultheiss, Daniel & Müller, Arne (2011). Gebrauchte Downloads? Zukunftsszenarien eines digitalen Gebrauchtmarkts. Making Games Magazin, 01/2011, 62-67.

Justus, Christian & Schultheiss, Daniel (2010). Erforschung des Erfolgs: Geschäfts- und Erlösmodelle von Browsergames. Making Games Magazin, 02/2010, 54-58.

Jöckel, Sven & Schultheiss, Daniel (2008): Spielen für die Wissenschaft – Die Forschungs-LAN-Party. Making Games (ehemals Gamestar/dev), 03/2008, 69-71.

Neuere Vorträge (Auswahl, seit 2010):

Schultheiss, Daniel & Domogalla, Christopher (2012, December). “Massively Marketing Online?”: Marketing instruments for online games. Paper presented at the 10th International Conference Cyberspace, Brno. (Download: pdf)

Schultheiss, Daniel & Lajter, Christina (2012, December). “Thumbs up for social media marketing?”: Corporate targeting on Facebook. Paper presented at the 10th International Conference Cyberspace, Brno. (Download: pdf)

Stäudtner, Saskia; Schultheiss, Daniel; Bohn, Alexander & Döring, Nicola (2012, December). Opinion Leadership 2.0: Identifying Characteristics of German Facebook Users. Paper presented at the 10th International Conference Cyberspace, Brno. (Download: pdf)

Helm, Maike; Schultheiss, Daniel; Schumann, Christina & Bräuer Marco (2012, October). Funding Online: The Support of Crowd Funded Projects from a Communication based View. Paper presented at the Fourth European Communication Conference (ECREA), Istanbul. (Download: pdf)

Schultheiss, Daniel & Lampeitl, Claudia (2012, March). “Marketing of the future or marketing of the past?”: Music marketing on Facebook. Paper presented at the 14th General Online Research (GOR 12), Mannheim. (Download: pdf)

Stäudtner, Saskia; Bohn, Alexander; Döring, Nicola & Schultheiss, Daniel (2012, March). Opinion Leadership 2.0 – A Quantitative Study on Opinion Leadership in Social Networks. Paper presented at the 14th General Online Research (GOR 12), Mannheim. (Download: pdf)

Müller, Arne & Schultheiss, Daniel (2012, March). “Core or Casual??”: A quantitative survey on usage and gaming history of social gamers. Paper presented at the 14th General Online Research (GOR 12), Mannheim. (Download: pdf)

Helm, Maike & Schultheiss, Daniel (2012, March). Funding 2.0: A quantitative study on motivations to support crowd funded projects. Paper presented at the 14th General Online Research (GOR 12), Mannheim. (Download: pdf)

Schumann, Christina & Schultheiss, Daniel (2012, February). „…auch mal einen Passanten erschießen!“ Zur Authentizität ethisch-moralisch bewertbarer Interaktionen in Computerspielen. „Echtheit, Wahrheit, Ehrlichkeit. Die ethische Frage nach ‘Authentizität’ in der computervermittelten Kommunikation.“  Paper presented at Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe Kommunikations- und Medienethik, Munich.

Bowman, Nicholas David; Schultheiss, Daniel & Schumann, Christina (2011, November). “I’m Attached, And I’m A Good Guy/Gal!”: How Character Attachment Influences Pro- and Anti-Social Motivations To Play MMORPGs. Paper presented at the NCA (National Communication Association) 97th Annual Convention, New Orleans.

Schultheiss, Daniel (2011, September). MUsE – A Framework for Reception-based Gaming Research. Paper presented at the Fifth Digital Games Research Association International Conference (DiGRA) “Think Design Play”, Utrecht.

Schultheiss, Daniel (2011, March). “What a girl wants” – Female playing patterns in Internet-based games. Paper presented at the 13th General Online Research (GOR 11), Düsseldorf. (Download: pdf)

Schultheiss, Daniel; Bowman, Nicholas David & Schumann, Christina (2011, March). “Me, myself and my Avatar?” – Cultural differences of character attachment and usage motivation in MMORPGs. Paper presented at the 13th General Online Research (GOR 11), Düsseldorf. (Download: pdf)

Schultheiss, Daniel; Schumann, Christina & Bowman, Nicholas David (2010, October). “Entertainment for Retirement?”: The Silvergamers – Elderly video gaming in the Internet.  Paper presented at the Third European Communication Conference (ECREA 2010), Hamburg. (Download: pdf)

Bowman, Nicholas David; Schultheiss, Daniel & Schumann, Christina (2010, October). “I feel, therefore I play (and pay)”: The influence of character attachment on Internet game play motivations and economic structures. Paper presented at the Third European Communication Conference (ECREA 2010), Hamburg. (Download: pdf)

Gerlach, Judith; Schultheiss, Daniel & Solf, Anja (2010, May). User-Generated Content in Digital Games: A Multi-Method Study. Paper presented at the 12th General Online Research (GOR 10), Pforzheim. (Download: pdf)

Müller, Arne & Schultheiss, Daniel (2010, May). Ein innovatives Zukunftsszenario eines Gebrauchtmarktes von Videospielen innerhalb digitaler Distributionsplattformen. Paper presented at the DGPuK Jahrestagung 2010, Ilmenau.

Mitgliedschaften:

  • ICA – International Communication Association
  • ECREA – European Communication Research and Education Association
  • iACToR – International Association of CyberPsychology, Training, & Rehabilitation
  • NCA – National Communication Association
  • IDiGaR – Ilmenau Digital Games ResearchGroup